Monday, June 6, 2011

kalau laaa...

aku baru je pas tengok wayang ngn ain n adek2 die aritu.. cite pe..? haa.. aku tgk cite Nur Kasih The Movie... huhu.. jiwang karat gak aku ni.. bagi aku cite tu bez.. dalam die cite pasal keredhaan, die ade gak selitkan something..

ade satu scene ni yg adam (remy ishak) bukak kelas mcm kaunseling ntuk budak2 yg agak nakal skit.. dalam scene tu adam aja dorang skit demi skit pasal Islam ngn niat nk bagi kesedaran kat dorang.. ade 1 hari tu plak adam ajak la ustaz ni dtg ntuk kejesame ngn adam.. sape plakon ntah aku pn xknal.. ustaz tu plak bawak watak emm.. cm xbape gemar la org yg xikot ajaran Islam.. yg die cakap kt adam die xnak aja budak2 yg xpakai tudung.. xsuke kelas bercampur laki pmpuan.. xsuke laki pmpuan bergaul dalam 1 kelas.. last2 die cakap ngn adam die xboleh bagi kejesame ngn adam.. aku dgr die cakap tuuu.. peh! sakit ati dow..
bukan pe.. budak2 tu nakkan kesedaran.. bukan nakkan kritikan. dorang datang kelas adam tu pun da cukup bagus da tu.. menunjukkan die ade niat nak blajar n nak sedar.. ini ustaz ni plak wat prangai.. jadi kalau ustaz ni keje die nak aja org2 yg g surau or masjid.. nak aja org yg dah mmg sedar.. ape cer.. budak2 yg kat lorong2 yang masih lagi terkapai kapai pe cite beb? sape nak ajak dorang g jalan yg betol? halamak ai.. sabo jela... huhu.. kan da emo skit aku nih.. sori2.. :p

k tu tok scene kesedaran..

lagi satu scene plak scene yg last2.. da nak abes.. scene ni aidil (fizz fairuz) dibelasah oleh sekumpulan dak2 nakal sampai bedarah.. lbih kurang dalam 4-5 org cmtu.. aku pn xigt.. n then masok plak mamat tolong aidil.. tapi ape kan daye.. mamat meninggal dipukul ngn sbatang besi oleh jamal.. kat scene ni aku tersentak skejap.. bukan pe.. terpikir la kan.. kalau la si mamat or si aidil ni de ilmu sikit pasal pertahankan diri.. dapat gak dorang survive attack tu.. huhu.. baru la aku sedar yg seni pertahankan diri ni bukanlah satu ilmu kolot (bak kate org skarag la kan).. kita masih lagi boleh gune dalam keadaan tertentu.. contohnye cam dalam scene yg aku cite ni.. insya-Allah mamat ngn aidil selamat kalau dorang ade walaupun sikit pasal ilmu pertahankan diri ni..

gambar hisan jer

kbanyakan org skang cakap.. "alaaa..zaman skang ni pakai pistol je..mati tros"...  memang la pistol tembak mati.. tapi ramai ke yg pakai pistol? snang ke nak dapat pistol.. aku ase lagi banyak kes org kene tetak ngn parang.. tikam ngn pisau.. pukul ngn besi (cm dalam cite ni).. n mcm2 lagi laa.. n bayangkan kalau kite de ilmu pertahankan diri.. insya-Allah kite akan survive ngn snjate2 mcm tu.. n bagi pistol plak.. peluru pistol begerak lurus (kalau nk taw la kn).. jadi renung2 kan lah ye kawan2.. -sekian-

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
adiWidget